19 januari 2012

Apelsiner i bastun


Oj, det blev en lång paus härifrån. Har väl inte haft ledigt hela tiden, mera sjunkit riktigt djupt ner i illustrerandet och nu flutit upp igen för alla teckningar är klara och skickade till förlaget. Numera tänker och arbetar jag för utställningen på Nationalgalleriet i Stockholm.
Visar en gammal goding som årets första bild. En vän påminde mig om den idag, en som precis som jag inte är född och uppväxt i Härnösand. För teckningen förstås mest av oss i Härnösand och vi som inte är födda här skrattar högst. Redan i Sundsvall, 5 mil, härifrån får jag frågor om vad bilden egentligen handlar om.
Det grundar sig på en iakttagelse från badhuset i Härnösand. Där äter alla, jag menar verkligen ALLA, apelsiner i bastun. Jag som inte ens äter apelsiner har aldrig förstått varför. Men jag har fått luddiga förklaringar om att det har med vätskebrist och c-vitaminer att göra och att det är särskilt viktigt för barn. Bilden har startat samtal på flera håll och numera vet jag också att detta gäller bara i dambastun. I herrarnas bastu äter man inte apelsiner. Kan tänka att det har något med tradition och barn och kvinnor och att göra.
Fick förresten boken ”Rosa - den farliga färgen” i julklapp. Verkligen passande och så spännande att läsa plus att den ger idéer till nya bilder.


2 kommentarer:

  1. Happy hour?
    På Gotland, när vi bodde där om somrarna på 70-talet, åts det korv i herrbastun - till ölen...

    SvaraRadera
  2. Å vilken härlig bild,) Jag har alltid apelsiner i bastun;) Kram
    Idag fick jag vara med i ST;)

    SvaraRadera