11 augusti 2011

Illustration i flera steg

Illustrationen till Du&jobbet är klar. Jag har en överenskommelse med tidningen att inte lägga ut bilder före tryckning. Därför visar jag juninumrets illustration i olka steg. Texten handlar om vilka faktorer som stressar mest på jobbet.

Först en skiss. Jag ritar med kulspetspenna eller tusch för det ska gå fort. Det tar ju längre tid att rita än att tänka så jag använder ”snabba pennor” för att hålla takten mellan hjärna och hand. Blyerts är alldeles för långsamt, kulspetspennan är snabbast.


Sedan bläddrar jag igenom min stora hög med infärgade papper för att hitta ett papper med rätt färgton, ytor och streck som passar till bilden jag ska göra. Det är viktigt att hitta rätt papper för det som redan finns där blir ett avstamp och kommer att påverka bilden mycket. Jag sneglar lite på min skiss och låter motivet växa fram i det färgackord som finns. Därefter är det som en lek med färger och figurer. Jag lägger till mer färg, tar bort figurer, målar över, ritar nytt, suddar, ritar, skrapar, målar… tills bilden är klar.

Ibland hoppar jag över skissen och direkt på bilden.

Färdig illustration, med pratbubbla.


Tryckt i tidningen.
Här ser jag att jag hade otur med klockan i bilden. Den hamnade precis bakom rubriktexten. Inte snyggt.

2 kommentarer:

  1. Men så bra bilden blev,,,det är sådär vi kan känna oss.Kram /Petra

    SvaraRadera
  2. Ja kanske att jag tänkte lite extra på dig

    SvaraRadera